2020. június 14., vasárnap

1995-1996: Apró felfedezések

     1995-ben az Astra 1D mellet egy másik izgalom is volt az éterben, még pedig a Hot Bird 1 13 fok keleten. Mindkét holdat vártam és már a fellövés után figyelemmel kísértem a  teszteket. Kb 3-4 hét után jelentek meg az első test carrierek, melyből analóg vevőkkel annyit érzékeltünk, hogy fekete képernyő és alatta sistergés. Hosszú heteken keresztül mentek ezek a tesztek, s már alig vártam az első adás vagy monoszkóp megjelenését. Az Astra 1D-n már az év végén megjelentek az első fecskék, például az Arte, mely a Kopernikusról jött át. Ide költözött a Teleclub, jó néhány új Sky csatorna és például az NBC Super Channel is, mely sokáig Astra ellenes volt. 1995-ben érkeztek a népszerű holland csatornák, az SBS-6 és a Veronica, sajnos luxcrypt kódolással. Hála a 9,75-ös fejnek, nem kellett új fejbe ruházni, szemben azokkal, akiknek "normál" 10.0 GHz-s feje volt, s nem tudták behozni az Astra 1D alsó tartományát.
A Hot Bird 1 1995 nyár elején kezdte meg működését s számos új csatornát hozott. A Telecom holdról átköltözött ide az MCM Euromusique, elindult az EBN (European Business News), vagy éppen a TM3 német női csatorna.
    A fenti izgalmakon túl viszont más is borzolta a kedélyemet. Nem voltam megelégedve a kézi forgató szerelő által történt felszerelésével, beállításával. Úgy gondoltam, majd én nulla tapasztalattal pontosítom. Nos, ebből az lett, hogy délután kettőtől este 6-ig semmire sem jutottam, még az eredeti állapotot sem tudtam visszaállítani. Mérgemben taszítottam egy jókorát az antennán, ami ennek hatására jócskán Nyugat felé fordult, és bementem melegedni, mert február volt. De ahogy bent rápillantottam a képernyőre, majdnem hanyatt vágódtam. Kristálytisztán jött a TV Norge 1 fok Nyugatról, az akkori Thor 1 holdról. És még jött a többi D2-MAC Eurocrypt kódolású csatorna is. Egyedül az NRK-n nem volt kódolás, csak a D2-MAC norma.
   Nos, még aznap este agyalni kezdtem, hogy mi is történt, és úgy gondoltam másnap megpróbálkozom az 5 fokon lévő Sirius holddal. Elvileg még a kézi forgatóval is meg lehetett csípni, hiszen 7 fokra még volt rovátka. Úgy is lett, másnap reggel már fogtam is a TV3 Sweden-t. Ez is a 9.75-ös fejnek köszönhető, hiszen még lejött a DBS sáv legalja.
Később lefűrészeltem a forgató keretét és szabadon tudtam forgatni az antennát, persze az elevációt állítani kellett. Láttam így a TDF és a német TV Sat-2 holdakat (19 Nyugaton). Mindkettőn D2-MAC sugárzás volt. Keleten megcsíptem a Türksatot 42 fokon, valamint 53 fokon az egyik Gorizont holdat, ami a Channel 6 St. Petersburg műsorát adta. Jött még a DFS Kopernikus 3 is 28K-n, valamint kevesen emlékeznek rá, de 21.5K-n lévő Eutelsat I F-5-n a CNN is vehető volt átmenetileg. Egész nap szinte halacska mentesen. Az Astrán sajnos a nap nagy részében halacskás volt a Duna vonalától Keletre, csak az éjjeli órákban tisztult ki.
Folyt. köv...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése