2020. június 7., vasárnap

1993-1994: A kezdetek

          Lazításképpen egy kis nosztalgia. Hogyan is indult nálam ez az egész műholdas történet?
Nos...1993 decemberében, Karácsony előtt néhány nappal, egy igen hideg, de verőfényes reggelen megérkezett a család parabola antennája. A tükör egy 110-es bozsér volt, a szerelő ezt javasolta a 90-es helyett, ha majd később szeretnénk a Duna TV-t is nézni. Egy 9.75 GHz-es fej (ennek majd még lesz jelentősége később), a beltéri egység pedig egy Telemax TX300-as 120 csatornás, OSD-s box volt. Ez a komplett szett akkor 21 ezer Forint volt. 3 havi részletre vásároltuk.
A mai napig emlékszem, ahogy a szerelő beprogramozta és lediktálta a csatornákat. Akkor az Astra 1A/B/C teljes kínálata jött. Talán még mások is emlékeznek rá:
ZDF, Sky news, Sat 1, Pro 7, Cartoon Network/TNT, 3 Sat, WDR, MTV Europe, VOX/Sell-a-vision, ARD, MDR, Galavision, BR, SW3, N3, DSF, RTL2, RTL, n-tv, Eurosport/Quantum Channel, RTL4, RTL5, Teleclub, Premiere, Cinemania, Documania, Minimax, Cineclassics, CNN, JSTV és a kódolt BSkyB csatik, valamint a D2-MAC skandináv csatornák. Volt még egy Astra Test Transmission feliratú PM5544-es monoszkópot sugárzó csatorna is. Ezen például élőben adták a Windows'95 sajtóbemutatóját.
Persze magam is, mint minden tinédzser az MTV-t bújtam egész nap. Nagyon szerettem az akkor még kódolatlan holland RTL5 műsorát és ismerkedtünk az egésszel. Furcsa na, hisz hirtelen a 2 csatorna helyett lett 25 kódolatlan.
Később elkezdtem magam is bátran keresgélni, Felfedeztem, hogy például a Sky movieson minden hétköznap reggel 3 órás kódolatlan műsor van. Vagy, hogy a TV Asia/Sky movies gold váltáskor is kb 10 percre levették a kódolást. Ugyanez volt a Nickelodeon/TV Asia váltáskor is. Az is feltűnt, hogy néha 1-1 videocryptes csati spontán kinyílik 2-3 másodpercre. Egy idő után tudatosan vadásztam ezekre, nagyon érdekelt, hogy mi megy ezeken az adókon. Éjjel a Family Channelt a kódolatlan kínai CNE (most Phoenix infonews) váltotta. Szóval minden reggel suli előtt végigcsattogtattam a Sky csatikat, hátha valamelyik nyitva lesz. Néha szerencsém volt, voltak olyan reggelek, hogy több csati is kódolatlan volt, sőt egy ilyen alkalommal suli után még mindig nyitva volt a UK Living, így egész délután nézni tudtam, majd kb. este 9-kor sajnos elhárították a hibát és bezárt a bazár. Így teltek hát az Astrás idők. Ki emlékszik még olyan esetekre, amikor behalacskásodott a kép egyik percről a másikra és totál elment az adás? Viszont kint sütött a nap. Általában ilyenkor vihar volt a feladóállomáson. Egy ilyen alkalommal épp az RTL-t néztem s miután elment a kép, hamarosan kiírták, hogy műszaki probléma van és kapcsoljunk át a DFS Kopernikusra.
        Akkor még ez nem ment, de '94 decemberében megérkezett a kézi forgató! Az antenna 4 méter magasan volt, szóval ha forgatni akartam létrázni kellett. De nemsokára rájöttem, hogy egy hosszú gereblyenyéllel is át tudom lökni egyik rovátkából a másikba.
Ez volt a második mérföldkő: Láttam a Kopernikus 3, az Eutelsat II F-3, Eutelsat II F-1, Eutelsat II F-2, Eutelsat II F-4 műsorait.
Lett Viva, Super channel, Duna TV, RAI, RTP és sok érdekes program. Tudatosan a 65. programhelytől kezdtem letárolni őket, az előtte lévő 16 helyet az Astra 1D-nek tartogattam, de erről majd később. Jöjjön inkább egy rövid táblázat a teljesség igénye nélkül, hogy miket láthattunk akkoriban ezeken a holdakon. Innen folytatom majd a sztorizást...:)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése