2020. október 25., vasárnap

KU sáv DX: Vágjunk bele

          Miután át lett helyezve a dyras tükör, már van értelme beletenni a  KU-sávos fejet, hiszen olyan, kihívást jelentő holdakra is rálátok, mint 7 fok nyugaton a Nilesat vagy éppen a Yahsat (Al Yah 1) 52 fok keleten.

A KU sáv persze teljesen más, hiszen rengeteg hold vehető kis méretű (60-100cm) antennákkal is, de azért vannak olyan nyalábok, pozíciók, melyekre kell a nagy- vagy éppen az extrém méret. A 180cm egyébként még nem az az ugrás, ami érdemben nagy számú újdonságot hoz, mondjuk egy 120-as nagykecskemétihez képest, de azért vannak programok, amik már előbújnak. Az igazi áttörés 3 méter környékén lenne, de én is csak azzal főzök, amim van.:)

Nos, egy szó a felszerelésről: A dyras gyári KU sávos fejtartója került vissza, amibe egy Invacom ADF C120-as sugárzó (feedhorn) és egy Inverto black pro flange LNB került. Ár-érték arányban ez a legjobb párosítás szerintem, de majd a vételi eredmények megmutatják.

 


Áthelyezés után C-sávos holdakon azt hittem pályán van a cucc, de KU sávon mutatkozik meg az igazi arca a beállításnak. Nem hiába mondják az öreg rókák, hogy, ha KU sávon pöpec a rendszer, akkor C-ben hozzá sem kell majd nyúlni. Az ember szépen 68.5K-ra rááll C sávon, hiszen az C-ben és KU- ban is egy jó erős hold és fej kicserél. Miután maximalizáltam a jelet, már akkor látszódott, hogy valami nem oké, hiszen ha picit feszengettem a tükröt, további jelnövekedés volt. Na, ilyenkor érdemes eltekerni közép tájra, ott is ránézni, valamint a  nyugati végek felé is. Én csak a Nilesatig mentem, de jelfoszlány sem volt. Szóval mindent előlről. Ha a forgástengely szöge megfelelő, akkor két dolog jöhet szóba csak tolómotor esetében. Egyik a dőlésszög korrekciója, a másik pedig az egész árbócon lévő cucc, csőcsonkostól. Nos ezek összehangolásával sikerült, egy viszonylag jó ívet belőni. Nem mondom, hogy 100%, de szépen jönnek a Nilesat frekik és a keleti holdak is.

Jöhetnek a vételi tesztek, próbák...

Dőlésszög korrigálására szolgáló csavarok a dyrasnál


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése